زمانی که جلسه ای برگزار می شود در پایان باید تمام تصمیمات و گفتگوهایی که در جلسه بیان شده است نوشته شود . به این مورد صورتجلسه گفته می شود که در جهت رسمیت یافتن الزامی است که ثبت شود . در این صورتجلسه تاریخ و ساعت و حتی محل برگزاری جلسه نوشته می شود و هم چنین مواردی و تصمیمات و گفتگوهایی که در جلسه اعضا بیان می کنند باید درج شود . در جلسات رسمی گردهم آمدن ارکان اصلی ( اعضا جلسه ، دستور جلسه ، زمان معین ، و مکان ) محقق می شود . آنچه این جلسات را تکمیل می کند تنظیم صورتجلسه می باشد .

اصول و قالب صورت جلسه

معمولا متن صورتجلسات باید طوری تنظیم شوند که علاوه بر عدم ابهام ، از چهارچوب اداری خاصی برخوردار باشند چرا که اغلب شرکت کنندگان در جلسات ، از مقام بالای سازمانی برخوردار هستند.

توجه داشته باشید که برای استفاده ی واقعی از جلسات حتی جلسات غیر رسمی نوشتن صورتجلسه می تواند نقشی کلیدی داشته باشد.چرا که صورتجلسه نوشتن ضمن مکتوب و قابل استناد کردن مطالب کمک می کند تمام افراد نسبت به آنچه مطرح شده است تعهد بیشتری را حس کنند .

موارد صورتجلسه

الف- تغییر اساسنامه: شرکت‌ها معمولا برای مدت طولانی تشکیل می‌شوند. از این رو در طول حیاتشان ممکن است با تحولات قانونی یا اقتصادی اجتماعی روبه رو شوند؛ فلذا منطبق شدن با این تغییرات امری اجتناب ناپذیر می‌باشد .تنها راه چاره برای این تطابق ، تغییر اساسنامه شرکت می‌باشد که به وسیله مجمع عمومی فوق‌العاده صورت می‌گیرد. برای ثبت تغییرات و معتبر بودن آن تنظیم صورتجلسه ضروری می‌نماید.

ب- تمدید مدت شرکت، زاید بر مدت مقرر: یکی از مسائلی که در اساسنامه شرکت باید قید گردد مدت شرکت می‌باشد . مدت شرکت در اساسنامه می‌تواند محدود یا نامحدود باشد . در صورت محدود بودن مدت شرکت ، تمدید مهلت شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می‌باشد .برای ثبت افزایش مدت شرکت نیاز به تنظیم صورتجلسه و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها می‌باشد.

ح- انحلال شرکت:حتی در مواردی که انحلال به واسطه‌ی انقضای مدت شرکت صورت گیرد. انحلال شرکت به معنای پایان عمر شرکت است . انحلال شرکت به هر دلیلی صورت گیرد نیازمند تنظیم صورتجلسه و ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها می‌باشد .در صورتجلسه‌ی انحلال شرکت، کلیه ی اعضاء می‌بایست آن را امضاء کنند. اگر حتی عضوی از شرکت رضایت به انحلال نداشته باشد انحلال شرکت منتفی می‌گردد .

د -تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تبدیل شرکا یا خروج بعضی از آن‌ها از شرکت: تغییر شرکا در طول حیات شرکت در فروض مختلفی قابل تصور است. ممکن است یکی از شرکا بخواهد سهم خود را به دیگری انتقال دهد؛ ممکن است شرکا بخواهند شریکی را از شرکت اخراج کنند. هم‌چنین ممکن است شریکی فوت کند یا محجور شود و قائم مقام متوفی یا محجور به ادامه شرکت رضایت دهد. در هر یک از این موارد خروج یا تبدیل شرکا باید صورتجلسه مجزا تنظیم گردد .

ه –تغییر اسم شرکت: برخی از شرکت‎ها‎ به دلایل متفاوتی تمایل به تغییر نام شرکت خود دارند. البته بعد از تغییر نام شرکت، شماره ثبت، تاریخ ثبت و سایر شرایط شرکت تغییری پیدا نمی‎کند و تنها نام سابق آن تغییر می‎کند. برای تغییر نام شرکت باید مجمع عمومی فوق العاده‎ای تشکیل گردد که با تنظیم صورتجلسه، تغییر نام توسط اعضا امضاء شود.

و- هر تقسیم راجع به مورد معین ماده‌ی ۵۸ قانون تجارت: در ماده‌ی ۵۸ قانون تجارت در ماده‌ی نهم نظامنانه‌ی قانون تجارت،علاوه بر موارد بالا، تغییر مدیر یا مدیران شرکت هم افزوده شده است.

برای ثبت هر یک از این تغییرات، نیازمند تنظیم صورت‌جلسه و ارائه آن به سازمان ثبت شرکت‌ها می‌باشد. از این رو در این مطلب و مطالب آتی برآنیم تا شما را با صورتجلسه و نحوه تنظیم و تدوین آن آشنا سازیم.

ضوابط تنظیم صورت جلسات

نام کارفرما، مهندس مشاور، پیمانکار، شماره و تاریخ پیمان، موضوع پیمان و شماره و تاریخ صورتجلسه

ذکر دلایل و توجیهات فنی لازم برای اجرای کار موضوع صورتجلسه

ارائه توضیحات کافی و ترسیم نقشه های چون ساخت با جزئیات کامل

اسناد کنترل کیفیت یا برگه های آزمایشگاهی به همراه بیان مشخصات فنی کار و مجوز های مربوطه

متره نمودن کار و محاسبه مقادیر و احجام عملیات

همچنین صورتجلسات باید به امضای پیمانکار، مهندس ناظر مقیم، مهندس مشاور و کارفرما (در موارد تعیین شده) برسد. تمامی صورتجلسات باید توسط کارفرما به مهندس مشاور برای اعمال در صورت وضعیت به همراه موضوع کار و جدول خلاصه مقادیر (این مورد بسیار مهم است و همکاران گرامی با توجه کامل به آن می توانند از بروز مشکلات آتی در استناد به صورتجلسات مبهم توسط هر یک از طرفین قرارداد جلوگیری نمایند) ابلاغ شود. صورتجلسات فاقد ابلاغ کارفرما معتبر نیوده و قابل استناد نمی باشد. همچنین یادآور می گردد که ابلاغ صورتجلسات توسط کارفرما به منظور مستند سازی مدارک و صورتجلسات بوده و از تعهدات و مسئولیت های مهندس مشاور و پیمانکار نمی کاهد.

تنظیم و ثبت صورتجلسات شرکت ها

شرکتها بعد از ثبت ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشند ، که این تغییرات توسط اعضای هیئت مدیره و طی یک صورتجلسه قانونی به ثبت میرسند .

جهت تهیه ، تنظیم و ثبت صورتجلسات شرکتها با همراهی برترین مشاورین حقوقی و ثبتی در کنار شما عزیزان خواهیم بود.

مدارک لازم :

۱- آخرین آگهی تغییرات

۲- کپی مدارک شناسائی اعضا و بازرسین

مدت زمان : ۱۵ روز کاری

برخی از این صورتجلسات به شرح زیر است :

۱ . ورود و خروج اعضاء  : که با کاهش و افزایش سرمایه همراه است.

  1. ۲. نقل و انتقال سهام : انتقال سهم در صورت خروج اعضا به اعضای دیگر یا درصورت ورود شخص جدید و دادن سهام از اعضای فعلی به عضو جدید.
  2. ۳. الحاق و یا تغییر موضوع فعالیت : در صورت اضافه نمودن موضوعی به شرکت صورت میگیرد.
  3. ۴. تغییر آدرس : درصورت جابجایی دفتر مرکزی صورت میگیرد که در صورت تغییر آدرس از واحد ثبتی به واحد ثبتی دیگر شماره ثبت تغییر مینماید.
  4. ۵. تغییر نام شرکت : برای تغییر نام شرکت در مجمع عمومی فوق العاده انجام پذیر میباشد.
  5. ۶. افزایش و یا کاهش سرمایه : که اختیاری یا اجباری میباشد.
  6. ۷. تعیین اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل : برای انتخاب عضو جدید یا تغییر سمت در مجمع عادی بطور فوق العاده انجام پذیر میباشد .
  7. انحلال شرکت : در صورت منحل نمودن شرکت در مجمع عمومی فوق العاده قابل انحلال میباشد.